خریدار عمده انواع روتختی ترمه سرمه دوزی ارزان

روتختی ترمه سرمه دوزی یکی از جمله سوغات کشور ایران و ساخته دست هنرمندان ایران زمین می باشد که علاوه در داخل کشور خواهان بسیار زیادی در خارج کشور علی الخصوص کشور های حاشیه خلیج فارس دارد. 

خریدار عمده انواع روتختی ترمه سرمه دوزی ارزان

معرفی انواع محصولات سرمه دوزی شده

معرفی انواع محصولات سرمه دوزی شدهدر حال حاضر هنر سرمه دوزی بر روی بسیاری از وسایل چون سجاده، رومیزی، جانماز، روکش قرآن، جعبه دستمال کاغذی و … انجام می شود. طرح های سرمه دوزی به طور معمول بته جقه می باشد که این طرح در پارچه های ترمه نیز به کار برده شده است، هر چند در سرمه دوزی طرح های دیگری چون گل و بته، گل های شاه عباسی و … نیز به کار برده می شود و مانند گلدوزی در طرح و نقش هیچ محدودیتی ندارد. 

اما می توان گفت اجرای طرح در هنر سرمه دوزی براساس روش ها و قاعده های خاصی انجام می گیرد به عنوان مثال سرمه دوزی در حاشیه ها مناسب و مطابق با وسیله ای است که این هنر بروی آن انجام می شود. 

از جمله ابزار مورد استفاده برای انجام هنر سرمه دوزی بر روی ترمه عبارتند از:

  • پارچه ترمه
  • انواع نخ های سرمه
  • نخ خیاطی
  • سوزن با سایز های گوناگون
  • قیچی
  • چهارچوب یا کمان برای محکم نگه داشتن پارچه(این دستگاه به صورت امروزی دایره مانند است و به صورت سنتی چهارگوش می باشد)
  • پنبه و یا هر جنس پر کننده متناسب به ذوق و هنر دوزنده
  • صابون خیاطی و یا هر قلم دیگری به منظور ایجاد نقش و نگار بر روی پارچه که پایان کار پاک نشود و بر روی پارچه ترمه اثر برجای بگذارد.

در کل می توان گفت روش کار سرمه دوزی بر روی ترمه به این صورت است که در ابتدا پارچه ترمه را درون دستگاه کمان قرار داده و از چهار طرف آن را کشیده تا کاملا در کمان محکم شود. سپس طرح مورد نظر را بر روی پارچه به واسطه برگردان طرح و یا به صورت مستقیم بر روی پارچه طرح می زنند، به منظور جلوگیری از پاک شدن طرح در طول دوره سرمه دوزی تمام خطوط طرح را با کوک های درشت مشخص می نماند. 

در ابتدا سوزن نخ شده را از درون سرمه عبور داده و بر روی خطور کوک شده می دوزند تا تمام خطوط از سرمه پوشیده شود. سطح گلبرگ نیز با پنبه یا هر حجم دهنده دیگر پر نموده و با سرمه می پوشانند. این روند تا پایان کار ادامه می دهید.

ویژگی های روتختی ترمه سرمه دوزی شده

در بافت پارچه های ترمه زمینه کار همیشه یک رنگ می باشد و برای نقش و نگار ها از رنگ های مختلفی استفاده می شود. در واقع می توان گفت تار ترمه یک رنگ و یک جنس است و پود آن دارای رنگ های متفاوتی می باشد. بیشترین رنگ که در گذشته در ترمه بافی مورد استفاده قرار می گرفت نیلی رنگ بود.

به طوری که در تمامی ترمه ها حتی به میزان کم نیز رنگ نیلی مورد استفاده قرار می گرفت و پس از این رنگ، رنگ زرد اسپرک بیشترین میزان استفاده را در ترمه بافی داشت و همچنین رنگ های که از ریشه روناس نیز به وجود می آمدند از محبوبیت زیادی برخوردار بودند. این نوع رنگ ها شاید با یکدیگر تضاد داشتند اما وقتی در کنار یکدیگر قرار می گرفتند رنگ های زنده و زیبایی را که با هم هماهنگی ویژه ای نیز داشتند خلق می گردد. 

در گذشته نچندان دور از این پارچه ها فقط اشراف و بزرگان استفاده می نمودند و از آن برای دوخت لباس های بسیار زیبا و با ارزش، جانماز، خلعتی استفاده می کردند. اما در حال حاضر بیشتر افراد جامعه با وضع مالی متوسط توان خرید این پارچه ها را دارند و از آن استفاده می کنند. 
امروزه از این پارچه ها بیشتر به منظور هدیه دادن در مجالس عروسی، اعیاد و همچنین برای دوخت رو مبلی، پشتی، رومیزی و روتختی مورد استفاده قرا می گیرند. 

حال فرض نماید این پارچه ترمه بسیار زیبا با هنر سرمه دوزی همراه شود چه آثار خالق العاده ای را با جلوه بسیار زیبا خلق خواهد نمود. از جمله ویژگی روتختی ترمه درجه یک می توان به طرح و نقش بسیار زیبای آن اشاره نمود. 

روتختی ترمه سرمه دوزی شده عروس باکیفیت درجه یک

روتختی ترمه سرمه دوزی شده عروس باکیفیت درجه یکترمه در واقع یکی از جمله پارچه های بسیار زیبا و نفیس ایرانی بشمار می رود که همه این نوع پارچه ها را بخاطر طرح و نقش بته جقه آن می شناسند. الیاف بسیار لطیفی که در بافت تار و پود این پارچه مورد استفاده قرار گرفته است این پارچه با ارزش را به وجود آورده اند. اگر به پشت پارچه ترمه نگاه کنید متوجه میشوید که پود این پارچه آزاد و متراکم می باشد در صورتی که اگر از روی پارچه به پود آن نگاه کنید آن را کاملا صاف و یکدست می بینید.

امروزه بر روی این پارچه های بسیار زیبا، هنر سرمه دوزی انجام می شود و زیبایی این پارچه ها را با ایجاد نقش و نگار های برجسته زیباتر نشان می دهند. سرمه دوزی در واقع یک هنر رودوزی بسیار با ارزش و اصیل ایرانی است که نخ سرمه مخصوص این کار از جمله مهمترین مواد اولیه در این هنر بشمار می رود. 

این نخ به طور معمول از طلا، نقره و یا آلیاژ های دیگری به صورت لوله های صاف، انعطاف پذیر و محکم و یا به صورت چهار گوش مستطیلی و یا مربعی تابیده می شود. این نرخ به دلیل انعطاف پذیری بسیار بالای که دارد به هر شکل حالت می گیرد. در زمان های گذشته از این هنر برای زیباتر نشان دادن یقه و لباس های لشکریان و درباریان و … می نمودند. 

اما در حال حاضر این هنر که بر روی پارچه های ترمه بسیار نفیس انجام می شود مربوط به قشر خاصی نمی باشد و هر شخص می تواند برای زیباتر نشان دادن منزل خود از روتختی ترمه باکیفیت سرمه دوزی شده هنر دست استادکاران بهره ببرد. 

معیار و ارزش این روتختی ترمه عروس سرمه دوزی شده براساس تعداد نخ بکار برده شده در آن و همچنین تراکم بافت تعیین می شود. هر چه تعداد رنگ های بکار برده شده در بافت پارچه بیشتر باشد، ارزش آن ترمه بیشتر است. اگر ترمه دارای تعداد رنگی یکسانی باشد نقش و تراکم بافت این پارچه معیار ارزش آن می باشد. پس می توان نتیجه گرفت هر چه تعداد رنگ و تراکم بیشتر باید پارچه دارای ارزش بیشتری می باشد. 

روتختی سرمه دوزی شده رنگ درباری صادراتی

فروش روتختی ترمه عمده صادراتی که در تهیه آن ها از الیاف ابریشم استفاده شده و بر روی آن انواع مختلف مدل های سرمه دوزی انجام شده است را به آسانی می توانید خریداری کنید. ترمه های که در تهیه آن ها از ابریشم استفاده شده از جمله نمونه های صادراتی این محصول بشمار می روند و به صورت طاقه ای و یا در ست های پنچ تکه کمتر و بیشتر به بسیاری از کشور ها مخصوصا کشور های همسایه و حاشیه خلیج فارس صادر می شوند. 

ترمه نیز مانند هر هنر دیگر به طرح و نقش نیاز دارد. در زمان های نچندان دور طرح و نقش دقیقی برای بافت ترمه نبود و استادکاران هنرمند در این زمینه با استفاده از چشمو تصورات ذهنی خود نقش و طرح بر روی پارچه ایجاد می کردند. به مرور زمان اشخاصی طراحی نقش ترمه را انجام می دادند که به آن ها نقش بند می گفتند. این نقش بند ها طرح های خود را بر روی کاغذ های چهار خانه که به اصطلاح ۴۰ گوشواره می گفتند می کشیدند. 

البته باید گفت امروزه پیشرفت تکنولوژی باعث به وجود آمدن امکانات بسیار زیادی برای طراحی بهتر با استفاده نرم افزار رایانه ای با دقت بسیار بالا برای طراح و بافنده به وجود آورده است به گونه ای که به آن این امکان را می دهد طرح خود را در زمان طراحی و ابتدای کار ببیند و به آسانی اصطلاحات و تغییرات را در آن انجام دهند. 

حتما هنگامی که نام ترمه را می شنوید طرح و نقش های بته جقه آن را در ذهن خود تصور می نماید و باید به شما گفت که طرح و نقوش دیگری نیز نسل به نسل به ارث رسیده به طوری که برخی از آن ها قدمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ ساله دارند. از رایج ترین طرح های ترمه عبارتند از:

  1. بته جقه
  2. گل شاه عباسی
  3. بته خرفه
  4. بته کشمیری
  5. بته اژدری
  6. بته کلاغی 

روتختی ترمه ابریشمی طبیعی

روتختی ترمه ابریشمی طبیعیترمه های اصل و مرغوب به طور کلی به این صورت است که در تار آن ها ابریشم طبیعی و در برخی از موارد نخ پنبه و همچنین در قسمت پود آن ها نیز، از نخ ابریشم و یا کرک استفاده شده است. در زمان های گذشته در هنگام بافت ترمه های اصیل ایرانی از ابریشم طبیعی و یا کرک های ظریف استفاده می شد و تار آن ها به طور معمول نخ پنبه بود. 

از جمله ویژگی های روتختی های ابریشم طبیعی عبارتند از:

  1. مقاومت بالا در برابر چروک
  2. لطافت بسیار بالا
  3. وزن سبک 
  4. عایق حرارت
  5. قدرت جذب آب بالا
  6. استحکام  مقاومت بسیار بالا

این روتختی ترمه ابریشم طبیعی در فصل سرما، احساس گرمی و در فصل گرما احساس خنگی را به شما القا می دهد. 

اما در حال حاضر بیشتر ترمه های که امروزه تولید می شود تار آن ها از پلی استر یا پنبه و پود آن ها از ریون یکسره و یا ویسکوز می باشد. در زمان نچندان دور برای رنگ کردن ابریشم، کرک و پشم مورد استفاده در بافت ترمه از رنگ های طبیعی استفاده می شد، اما در حال حاضر رنگ های طبیعی کمتر از گذشته رواج دارد و استفاده می شود. 
رنگ های طبیعی که در گذشته در ترمه بافی استفاده میشدند مانند نارنجی، سبز، سیاه، عنابی، قرمز روشن، کرم، قهوه ای، سبز. همه رنگ های بیان شده از محصولات زیر بدست می آمدند که عبارتند از:

  1. نارنجی: روناس
  2. سبز: اسپرک
  3. سیاه: کنده درخت بقم
  4. قهوه ای: برگ حنا، پوست گردو، برگ چای، پوست انار
  5. قرمز: برگ سماق، روناس، پوست بلوط

ست روتختی ترمه دو نفره طرح سالار

جاذبه های گردشگری کشور ایران تنها منحصر به آثار تاریخی و مذهبی آن نمی باشد. هر شهر و حتی روستا های که در این سرزمین پهناور وجود دارد زیبایی های بی نظیری دارند. هر گوشه از آن دارای آداب و فرهنگ ویژه خود می باشند البته شایان به ذکر است که در همه آن ها اصالت ایرانی و فرهنگ هماهنگی به چشم می خورد. شوغاتی ها و صنایع دستی یکی از جاذبه های دوست داشتنی و پرطرفدار این کشور بشمار می رود. 

پارچه ترمه یکی از زیباترین محصولات صنایع دستی کشور ایران بشمار می رود. ترمه از جمله پارچه های بسیار با ارزش و با طرح جذاب می باشد که علاوه بر داخل ایران طرفداران بسیاری نیز در خارج کشور دارد. 

قیمت ست روتختی ترمه دونفره طرح سالار و سایر مدل ها با توجه به نوع طرح و همچنین کیفیت بسیار بالای آن بسیار مقرون به صرفه می باشد به همین منظور خریدار روتختی ترمه را متناسب به نوع سلیقه و دکوراسیون خود انتخاب نموده و زیبایی اتاق خواب خود را هنگام استفاده از این روتختی ترمه ارزان چندین برابر می نماید. 

قیمت این روتختی ها در همه مدل ها یکسان نیست و با توجه به عواملی چون مدت زان سرمه دوزی، نوع مواد اولیه بکار برده شده در آن، اندازه و … متغییر می باشد. 

انواع مدل های روتختی ترمه سرمه دوزی شده در یزد

انواع مدل های روتختی ترمه سرمه دوزی شده در یزدشهر یزد به دلیل این که در مسیر راه ابریشم قرار داشته است، پارچه و منسوجات از اصلی ترین و مهم ترین نوع کالا های بوده که در این منطقه خرید و فروش می شده است و بازار خوبی نیز داشته است. ترمه در بسیاری از شهر های کشور ایران تولید می شود اما نام این نوع پارچه بیشتر با نام شهر یزد پیوند خورده و مرغوب ترین و با کیفیت ترین نوع آن در این شهر تولید می شوند. 

از جمله مراحل بافت ترمه در نساجی ها عبارتند از:

  • تهیه مواد اولیه
  • شستن و سفید کردن پشم
  • ثابت نمودن رنگ و رنگرزی
  • چله کشی و چله دوانی
  • ماسوره پیچی
  • بافت

پارچه های ترمه هرچند به دلیل تراکم پود های خود در مقایسه با سایر پارچه ها مقاومت و ماندگاری بالا تری دارد؛ اما با این وجود نیز نور و رطوبت از مهم ترین عوامل موثر در آسیب به این پارچه ها می باشند و باعث رنگ پریدگی در آن ها می گردد. قسمت های سیاه رنگ این پارچه در برابر نور و دمای زیاد حساس تر از مابقی قسمت ها می باشد و به آسانی آن ها را جذب می نماید. 

معمولا پارچه های ترمه همراه آستری و یراق می باشند و شستن با آب به آن ها آسیب می رساندو از سوی دیگر دمای بالا و مواد شیمیایی نیز که در مواد شوینده وجود دارد به بافت ترمه آسیب می رساند بنابراین می توان گفت مناسب ترین راه حل برای شستشوی آن بدون هیچ گونه آسیب خشکشویی می باشد. 

انواع روتختی ترمه سرمه دوزی شده در یزد با کیفیت بسیار بالا توسط استادکاران ماهر و زبر دست تولید می شود و شما می توانید متناسب به سلیقه و دکوراسیون اتاق خواب خود آن ها را انتخاب نماید.